Innehållsförteckning Grunduppgifter………………………………………………………………………………………….. Verksamhetsformer som omfattas av planen ………………………………………………………… Ansvariga för planen …………………………………………………………………………………….. Vår vision …………………………………………………………………………………………………. Elevernas delaktighet …………………………………………………………………………………… Personalens delaktighet ………………………………………………………………………………… Utvärdering ………………………………………………………………………………………………... Kartläggning…………………………………………………………………………………………….. Resultat och analys……………………………………………………………………………………. Förebyggande åtgärder……………………………………………………………… Trivsel och trygghet i skolan ……………………………………………………………………………. Trivsel, lokaler och anpassningar ……………………………………………………………………… Strukturerat arbete kring diskriminering, trakasserier och kränkande behandling ………………. Tematisk kartläggning …………………………………………………………………………………… Rasterna …………………………………………………………………………………………………… Personalens bemötande och elevernas situation ……………………………………………………. Gemensamt normkritiskt förhållningssätt bland personalen ………………………………………….. Delaktighet och inflytande ………………………………………………………………………………… Rutiner……………………………………………………………………………………. Rutiner för att åtgärda när elev kränks av andra elever ………………………………………………… Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av personal ……………………………………….. Rutiner för uppföljning ………………………………………………………………………………………. Ansvarsförhållanden ………………………………………………………………………………………… Bilaga ……………………………………………………………………………………… Definitioner ……………………………………………………………………………………………………. Diskrimineringsgrunder ………………………………………………………………………………………. Lorensborgsskolans Likabehandlingsplan 2017/2018 Grunduppgifter Verksamhetsformer som omfattas av planen Förskola, grundskola åk 1-6, fritidshem, integrerad autismverksamhet, integrerad synverksamhet och förberedelseklass. Ansvariga för planen Rektor på Lorensborgsskolan via skolkuratorn Vår vision Lorensborgsskolan ska vara en plats där alla elever ska känna sig trygga och respektera för dem de är. Lorensborgsskolans grundmotto är: ”Alla barn är allas barn” och det ska vi visa genom att lyssna på alla barn på vår skola och att all personal på skolan tydligt markerar när någon elev eller personal inte behandlar eleverna på skolan med respekt. På Lorensborgsskolan ska alla vuxna vara delaktiga i arbetet med att skapa en skola där varje elev ska få sin bästa möjliga skolutveckling. Det vill vi göra genom att visa stort engagemang för våra elever och ha ett gott samarbete mellan all personal på skolan. Eleverna på Lorensborgsskolan ska känna sig trygga och få uppleva en trivsam psykosocial och fysisk studiemiljö. Lorensborgsskolan ska vara fri från diskriminering och annan kränkande behandling. Alla elever oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder eller socioekonomisk status ska respekteras och bli lyssnade till. Planens giltighetstid 2017-08-21 till 2018-08-21 Elevernas delaktighet Likabehandlingsplanen utgår ifrån vad eleverna tar upp via skolans trivselenkäter som delas ut i mars och oktober varje år. Eleverna är även delaktiga via elevråd och klassråd. Eleverna har trygghetsvandringar runt skolområdet varje läsår. Personalens delaktighet Skolans trygghetsgrupp planeras att återigen startas upp under året. Övrig personal deltar genom att utvärdera Likabehandlingsplanen och diskutera nya insatser. Förslag på nya insatser och åtgärder skall arbetas fram tillsammans med eleverna under läsåret 2017/2018. Rektor planerar även varje läsår en skyddsrond/trygghetsvandring för personal och elever. Utvärdering En utvärdering av föregående års plan kommer genomföras tillsammans med Lorensborgsskolans personal via Trygghetsgruppen. Det vi kan se är att det finns behov av att vidare utveckla innehållet i trivselenkäterna för att få en mer heltäckande bild över elevernas situation på skolan och att inkludera föräldrarnas upplevelse av deras barns trivsel på skolan. Detta innebär att vi på Lorensborgsskolan önskar arbeta med att fortsätta diskutera gemensamma förhållningssätt kring eleverna, öka tryggheten på skolan för eleverna, samarbete mellan personalen och elevinflytande. Kartläggning Kartläggningen inför detta års Likabehandlingsplan har skett genom trivselenkäter som delats ut till eleverna under vårterminen 2017. Samt genom de kränkningsutredningar som skolledningen fått in under vårterminen 2017. Dessa har sedan analyserats av skolans kurator Ann-Cherie Halldin och administratör Jessica Segerdahl, där man kunnat se vilka områden som Lorensborgsskolan behöver arbeta vidare med under året. Resultat och analys I Likabehandlingsplanen finns åtgärder inskrivna för att skapa en skola där alla elever ska trivas och känna sig trygga. Regelbundna kartläggningar sker via trivselenkät och statistik från kränkningsanmälningar samt miljörond/trygghetsvandringar på skolan. Elevernas skolutveckling och mående följs även upp regelbundet upp via utvecklingssamtal tillsammans med elevens mentor och hälsosamtal tillsammans med skolsköterskan. Eleverna har via trivselenkäten beskrivit att det finns behov av att arbeta vidare med elevinflytande och förebyggande arbete för att minska antalet kränkningar på skolan. Resultaten från trivselenkäterna visar att 91 % av eleverna trivs bra på Lorensborgsskolan. Det är glädjande att eleverna generellt trivs bra på skolan men det är 9 % av eleverna i årskurserna 3-6 och 7 % i årskurserna 1-2, som svarat att de inte trivs bra på skolan. Genomgående i trivselenkäterna framkommer att många elever upplever att lärarna inte lyssnar på dem och att de upplever att de inte har så stort inflytande i skolan. Endast cirka 30% i årskurserna 3-6 upplever att vuxna lyssnar på vad barnen tycker och cirka 44% i årskurserna 1-2. Det innebär att mer än hälften av eleverna på Lorensborgsskolan känner att vuxna på skolan inte lyssnar i tillräcklig stor utsträckning på dem som elever. Enligt statistik från antalet kränkningar så har även de kränkningar gällande barn som upplevt sig kränkta av vuxna på skolan ökat. Trivselenkäten visar att 47,4% i årskurserna 1-2 har blivit utsatta för kränkningar och 32 % i årskurserna 3-6. Detta är mycket alarmerande siffror, samtidigt som eleverna i de lägre årskurserna uppger att de bara ibland vet vem de ska vända sig till för att få hjälp på skolan (17,5%). I årskurs 3-6 så är det 11,4% som inte vet alls vem de ska vända sig till när de är i behov av hjälp och 29,7 % har svarat att de ibland vet, vem de kan vända sig till. Områden på skolan där eleverna i liten utsträckning upplever trivsel är främst på toaletterna. 31,6% bland 1-2:orna och 43,3% hos 3-6:orna, trivs dåligt med skolans toaletter. Även omklädningsrummen och kapprummen är ställen där cirka 15 % av eleverna på skolan uppger att de inte trivs. Biblioteket är det ställe på skolan där eleverna upplever en mycket hög trivselnivå, vilket är glädjande. Skolan arbetar fortsatt med att få en struktur kring ett aktivt rastvaktande under lektionsfri tid. Skolan har ett rastvaktschema för god uppsikt över alla platser där eleverna befinner sig under rasterna. Samtliga rastvakter bär gula västar för att eleverna lättare ska se vilka de kan kontakta. Jessica Segerdahl och kurator Ann-Cherie Halldin har analyserat kränkningsrapporterna vi haft under föregående läsår och där kan vi konstatera att vi har en ökning av antalet kränkningsanmälningar på skolan, samt att det finns en tydlig överrepresentation av pojkar som både utsätter och blir utsatta för kränkningar på skolan, vilket är en skillnad jämfört med tidigare år, då det främst var tjejer som blev utsatta. Det ökade antalet kränkningar på skolan ser vi som positivt eftersom lärarna har blivit bättre på att dokumentera de kränkningar som förekommer på skolan. Resultaten från kränkningsrapporterna visar även att det är de verbala kränkningarna mellan eleverna som fortsatt är mest vanligt förekommande men också att de kränkningar där barn känner sig kränkta av vuxna på skolan har ökat. Detta innebär att vi nu kommer att arbeta mer intensivt för att reducera antalet kränkningar på skolan genom att arbeta mer förebyggande. Detta arbete utgår ifrån ett normkritiskt perspektiv. Socialstyrelsens rekommendationer för att bedriva förebyggande arbete inom elevhälsan visar på att det ofta är föreställningar om vad som är ”normalt” som är grogrund för kränkningar på skolan och att elevhälsan bör arbeta mycket med att skapa tillfällen för eleverna att diskutera normer och attityder i klassen. Vi på Lorensborgsskolan önskar arbeta för att öka antalet tillfällen för eleverna att diskutera normer tillsammans i klassen. Samt att fortsätta diskutera personalens gemensamma förhållningssätt kring eleverna, öka tryggheten på skolan för eleverna, främja ett gott samarbetsklimat mellan personalen samt utöka elevernas upplevelse av delaktighet och elevinflytande. Likabehandlingsplanen nås via skolans hemsida, Lorensborgsskolans pedagogiska webbplats. En lättförståelig barnversion av Likabehandlingsplanen ska finnas i ett exemplar i varje klassrum. Likabehandlingsplanen utvärderas och revideras årligen. De områden som skolan behöver arbeta specifikt med under läsåret 2017/2018 är indelade i åtta huvudrubriker: 1 . Trivsel och trygghet i skolan 2 . Trivsel, lokaler och anpassningar 3. Strukturerat arbete kring diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. 4 . Tematisk kartläggning 5 . Rasterna 6 . Personalens bemötande och elevernas situation 7 . Gemensamt normkritiskt förhållningssätt bland personalen 8 . Delaktighet och inflytande Förebyggande åtgärder Trivsel och trygghet på skolan Områden som berörs av åtgärden Trivsel och trygghet Mål och uppföljning Att alla elever oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder och socioekonomisk status på Lorensborgsskolan ska trivas på skolan och veta vem de ska kunna vända sig till när de behöver hjälp och stöd. Detta följs upp regelbundet på klassråden samt via trivselenkäter. Åtgärd 1. Informera om skolkuratorsrollen och Trygghetsgruppen i alla klasser i början på varje termin för att det ska bli välkänt på skolan, hur skolan arbetar för att eleverna ska trivas. 2. Vuxna på skolan skall uppmärksamma om någon elev verkar utanför eller utsatt och förmedla till varje elev att vuxna på skolan finns när de vill berätta och prata om något som inte känns bra på skolan eller hemma. 3. Likabehandlingsplanen ska finnas i en barnversion i varje klassrum. 4. Traditionsgruppen och undervisande religionslärare arbetar för att alla elevers religion skall respekteras på skolan genom att undervisa om religionsfrihet och belysa olika religiösa åskådningar eller andra trosuppfattningar på ett objektivt sätt. 5. Alla lärare på Lorensborgsskolan ska arbeta för att integrera och främja demokrati och likabehandling i sin undervisning. Vårt mål är att dessa delar skall genomlysa varje ämne och ämnesområde. Motivera åtgärd 9 % av eleverna i årskurserna 3-6 och 7 % i årskurserna 1-2, trivs inte bra på skolan. Majoriteten av dessa elever uppger att de blir mobbade på skolan, men även att lärarna inte lyssnar på dem. Detta är vi inte nöjda med på Lorensborgsskolan och varje personal kommer arbeta för att varje elev skall känna sig väl bemötta. Enligt statistiken från kränkningsrapporterna från 2017 kan vi se en ökning i antalet rapporter som handlat om kränkningar där elever känt sig utsatta av personal på skolan. Detta ser vi som mycket alarmerande och behöver arbeta aktivt för att eliminera. Vår ambition på skolan är att varje elev ska erhålla upplevelsen att man kan berika varandra med sina olikheter, erfarenheter och upplevelser. I årskurs 1-2 uppger 17,5% att de ibland vet vem de ska vända sig till för att få hjälp på skolan. I årskurs 3-6 så är det 11,4% som inte vet alls vem de ska vända sig till när de är i behov av hjälp och 29,7 % har svarat att de vet ibland, vem de kan vända sig till. Detta är siffror skolan ska vända genom att informera eleverna tydligt om vem de kan vända sig till. Ansvarig Skolkurator ansvarar för att upplysa eleverna om Trygghetsgruppen och skolkuratorsrollen på skolan. Samt att barnversionen av likabehandlingsplanen finns i varje klassrum. Samtliga lärare ansvarar för att alla elever oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder och socioekonomisk status upplever sig vara respekterade och väl bemötta. Datum när det ska vara klart Arbetet pågår under hela läsåret Förebyggande åtgärder Trivsel, lokaler och anpassningar Områden som berörs av åtgärden Likabehandling, trygghet och trivsel på skolan Mål och uppföljning Att alla elever oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder eller socioekonomisk status på Lorensborgsskolan ska känna trivsel och trygghet när de befinner sig i skolans lokaler. Detta mäts exempelvis via trivselenkäterna och trygghetsvandringar på skolans område. Åtgärd 1. Lärarna utarbetar trivselregler till toaletterna tillsammans med eleverna för att de ska hålla sig fräschare mellan städningstillfällena. 2. Se över att i så högutsträckning som möjligt ha vuxennärvaro i omklädningsrummen. 3. Det finns alltid en vuxen i matsalen som äter med respektive klass för att skapa en lugn och trygg miljö i matsalen. 4. Eleverna skall vara ute på skolgården under rasterna och inte vistas i korridorerna. 5. Lorensborgsskolan har integrerad synverksamhet och arbetar för att göra skolan mer lätt tillgänglig. Det finns punktskrift uppsatt i korridorer och utanför dörrar sedan början på denna termin, vilket främjar högre tillgänglighet. Fortsatt arbete för att skapa trygghet och tillgänglighet för eleverna i synverksamheten pågår under läsåret. 6. Helst en gång per termin, men minst en gång per läsår göra trygghetsvandring på skolan med elever och personal för att bli uppmärksam på otrygga platser, där eleverna upplever att de kan bli utsatta. Samt för att anpassa verksamheten och miljön utifrån alla barns olika behov och förutsättningar. Motivera åtgärd Resultaten från den senaste trivselenkäten visar att trivseln på toaletterna är mycket dålig. 31,6% i årskurserna 1-2 och 46,3% i årskurserna 3-6 trivs dåligt på skolans toaletter. Trivseln i omklädningsrummen har dock ökat markant. Från att endast 50 % av eleverna har trivts i omklädningsrummen till att 75% nu trivs i omklädningsrummen. Detta gör att vi ser att tidigare insatser har gett resultat och dessa vill vi därför fortsätta med. 11% av barnen i årskurs 3-6 trivs inte i matsalen men andelen har minskat sedan tidigare år. De yngre barnen trivs också mycket bättre i matsalen jämfört med tidigare undersökningar. Vilket kan bero på att de yngre barnen nu äter sist varje dag och att det är lugnare för dem i matsalen. Alla elever och personal skall uppleva ett tryggt och trivsamt klimat i matsalen. Detta blir en utmaning under läsåret då vi ökat antalet elever på skolan, vilket innebär att matsalen blir trängre och ljudnivån ökar. Cirka 12% av eleverna på Lorensborgsskolan har svarat att de inte trivs i skolans korridorer. Då det är svårt att ha uppsikt över eleverna om de vistas i korridorerna istället för på skolgården, är det önskvärt att alla elever är ute på rasterna, där det finns rastvakter som kan hjälpa eleverna vid behov. Synverksamhetens och autismverksamhetens elever har rätt till ökad trygghet och tillgänglighet i skolans lokaler. Det är därför mycket viktigt att genomföra skyddsronder/trygghetsvandringar tillsammans med eleverna och personal för att kartlägga brister i inne-och utemiljön på skolan så att alla barn oavsett funktionsnedsättning ska kunna delta i all verksamhet utifrån sina förutsättningar. Ansvarig Rektor ansvarar för skyddsrond/trygghetsvandringarna. Samtliga lärare ansvarar för den tid de ska närvara i omklädningsrummet samt för den tid de håller i sina pedagogiska luncher. All personal på skolan ska uppmärksamma om någon elev är kvar i korridorerna under rasten. Datum när det ska vara klart Arbetet pågår under hela läsåret Strukturerat arbete kring diskriminering, trakasserier och kränkande behandling Områden som berörs av åtgärden Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier Mål och uppföljning Att inga elever oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder eller socioekonomisk status på Lorensborgsskolan ska utsattas för fysiska eller psykiska kränkningar eller trakasserier av någon annan elev eller vuxen på skolan. Åtgärd 1. Samtliga vuxna på skolan ansvarar för att reagera direkt om man hör att något barn blir utsatt för diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling. 2. Samtliga lärare för vidare till Trygghetsgruppen om man upptäcker några former av maktlekar och/eller mobbing som uppstår i klasserna. 3. Trygghetsgruppen ska arbeta för att skapa bättre struktur och effektivitet i hanteringen av kränkningsärenden som kommer till skolans kännedom. 4. Pedagogerna ska vid varje terminsstart informera elever och föräldrar kring skolans arbete med att förhindra diskriminering, trakasserier och kränkande behandlingar. 5. Arbete ska ske i klasserna med att konkretisera vad diskriminering, kränkande behandling och trakasserier är och vad eleverna anser att skolan gemensamt kan göra för att motverka detta genom samtal, normkritiskt förhållningssätt, rollspel, sagor, konkreta övningar m.m. Till sin hjälp kan man även ha barnversionen av Likabehandlingsplanen. 6. All personal på Lorensborgsskolan ska bemöta varje elev med respekt och välvilja. Motivera åtgärd Årets trivselenkät visar att mer än hälften av eleverna på Lorensborgsskolan upplever att de någon gång under året utsatts för en kränkning. Vi ser även att pojkar i större utsträckning tenderar att utsättas för kränkningar än flickor, vilket är ett trendbrott jämfört med tidigare år. Årskurserna 3-6 har 32% upplevt sig bli kränkta och årskurserna 1-2 är det 47,4% som upplevt kränkningar. Siffrorna för årskurs 3-6 har sjunkit sedan tidigare år, vilket är positivt men vi behöver fortsatt arbeta för att reducera antalet kränkningar på skolan och kommer ha detta som ett fokusområde även under detta läsår. Statistiken från kränkningsanmälningarna visar en ökning av antalet kränkningar där barn upplever sig bli kränkta av vuxna på skolan, vilket Lorensborgsskolan ska arbeta aktivt med för att reducera. Alla vuxna har ett ansvar för att förmedla till varje barn på skolan att de är värdefulla och respekterade. Ansvarig Samtlig personal med hjälp av Trygghetsgruppen Datum när det ska vara klart Information till föräldrar, elever och arbetslag ska ske i augusti och september 2017. Övrigt ska ske fortlöpande under terminen. Tematisk kartläggning Områden som berörs av åtgärden Förbättring av skolans kartläggningsmetoder Mål och uppföljning Att på ett tydligt och utvärderingsbart sätt kartlägga hur eleverna på Lorensborgsskolan upplever sin situation i skolan för att fånga in negativa tendenser och uppmärksamma utvecklingsområden på skolan. Målet är en uppdaterad och konkret trivselenkät för skolan. Åtgärd 1. Revidera och uppdatera trivselenkäten via Trygghetsgruppen 2. Involvera föräldrar i kartläggningen genom att skapa en trivselenkät som är riktade till föräldrar. Motivera åtgärd Den senaste trivselenkäten är i behov av att revideras då det märktes att många områden inte täcktes in varpå en heltäckande bild av elevernas upplevelse av skolan inte kunde undersökas i sin fullhet. Det finns även förbättringsområden som att exempelvis i högre grad involvera föräldrarna i kartläggningen. Ansvarig Trygghetsgruppen under ledning av skolkurator Datum när det ska vara klart Mars 2018 Rasterna Områden som berörs av åtgärden Trygghet och trivsel Mål och uppföljning Att alla elever, oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder, eller socioekonomisk status, på Lorensborgsskolan känner att de trivs på rasterna och att det finns tät och aktiv vuxennärvaro på skolgården. Åtgärd 1. Sätta upp tydliga scheman för samtliga rastvakter på minst ett ställe på stora gården och ett ställe på lilla gården. 2. Samtlig personal som är rastvakt fortsätter ha de gula västarna på sig för att öka sin synlighet på skolgården. 3. Rastvakterna i åk 4-6 ansvarar för att även röra sig på "lilla gården" för att öka tryggheten där, speciellt vid fotbollsplanerna. 4. Rastvakterna håller i lekar på 10 rasten och lunchrasten. Där alla barn som önskar är välkomna att delta. 5. Tydligt veckoschema över de olika rastaktiviteterna finns uppsatta, så att eleverna lätt kan se vilken aktivitet som planerats. Motivera åtgärd Årets resultat från trivselenkäten visar att generellt trivs eleverna bra på rasterna, men av eleverna i årskurserna 3-6 upplever 16% att de inte får hjälp av vuxna på rasten och 5% uppger att de inte har någon att leka med på skolan. I årskurs 1-2 upplever eleverna att de i större utsträckning får hjälp från vuxna på rasterna men 8,8 % i årskurs 1-2 har svarat att de trivs dåligt på rasten och 7% i årskurserna 3-6. Ansvarig Samtlig personal ansvarar för att kontinuerligt vara aktiva rastvakter och att uppmärksamma om någon elev är utanför eller blir utsatt för kränkningar. Fritidssamordnaren ansvarar för att skapa ett schema över veckans rastaktiviteter. Datum när det ska vara klart September 2017 samt pågående under läsåret Personalens bemötande och elevernas situation Områden som berörs av åtgärden Likabehandlingsarbete Mål och uppföljning Att alla elever oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder eller socioekonomisk status, på Lorensborgsskolan ska mötas med respekt av såväl elever som lärare. Åtgärd 1. Alla klasser ska aktivt arbeta med värderingsövningar. Vidare ska man kontinuerligt prata om hur man är en bra kompis för att motverka att kränkningar och trakasserier uppstår på skolan. Till hjälp för lärarna finns tillgång till övningar från www.vardegrunden.se . 2. Regelbunden diskussion med eleverna kring alla elevers olika behov på skolan och den respekt för varandra det innebär. 3. Skolan har integrerad syn- och autismverksamhet samt förberedelseklass. Vi ser att alla elever på skolan kan berikas av våra specialistverksamheter. Personalen har en möjlighet att skapa en känsla av gemenskap mellan barnen men också att arbeta för att eleverna ska uppleva stolthet över att vi på Lorensborgsskolan är en skola där alla kan hjälpa varandra till att bli sitt bästa jag. 4. Alla elever ska känna sig välkomna och inkluderade, det innebär att det är allas vuxnas uppgift på skolan att skapa en miljö här på Lorensborgsskolan som främjar värme, förståelse och respekt för varandra. 5. Aktivt och regelbundet lyfta de lektioner/dagar som har fungerat bättre vad gäller god arbetsmiljö och arbeta för att skapa en positiv atmosfär och känsla i klassrummet. 6. All personal på skolan ska respektera och inge en känsla av trygghet till varje enskild elev på skolan. Motivera åtgärd Lorensborgsskolans motto är ”Allas barn är allas barn” och vi vill att alla elever ska känna sig trygga med all personal på skolan. Eleverna upplever i större utsträckning än vad som visat sig i tidigare trivselenkäter, att de lyssnar på varandra, vilket vi ser som positivt. Men samtidigt visar senaste trivselenkäten att eleverna generellt upplever att de inte blir lyssnade till av sina lärare och att det inte känns tryggt att uttrycka sina åsikter i klassrummet. Mer än hälften av eleverna på Lorensborgsskolan har upplevt sig bli kränkta, till största delen av andra elever och på raster men även utav personal på skolan. På Lorensborgsskolan vill vi att personalen arbetar för att skapa en känsla av gemenskap mellan barnen men också att arbeta för att eleverna ska uppleva en stolthet för att vi på Lorensborgsskolan är en skola där alla hjälper varandra till att bli sitt bästa jag. I år ska vi t.ex. ta fasta på de framgångsrika teman som projektet ”Positiv psykologi” bidrog med på skolan, exempelvis superhjältetemat. Det åligger ett stort ansvar på all personal som arbetar på Lorensborgsskolan att aldrig kränka, diskriminera eller trakassera någon elev eller annan personal. Ansvarig Samtliga pedagoger. Representanter från Trygghetsgruppen under ledning av skolkurator Datum när det ska vara klart Fortlöpande under hela läsåret 2017/2018 Gemensamt normkritiskt förhållningssätt bland personalen Områden som berörs av åtgärden Likabehandling och normkritik Mål och uppföljning Att samtlig personal på skolan samt ledning arbetar tillsammans för att skapa ett klimat som synliggör, problematiserar och ständigt utmanar rådande normer som finns på skolan och i samhället. Åtgärd 1. Tid ska avsättas till personalen för samtal och diskussioner kring främjandet av samarbete, kommunikation och värdegrundsarbete på skolan. 2. Personal skall i större utsträckning använda böcker och annat material i lärandet som utmanar samhällsnormer på ett positivt sätt. 3. Lärarna skall föra diskussioner i klassrummet tillsammans med eleverna kring normer i samhället för att främja likabehandlingsarbetet på skolan. Motivera åtgärd Alla skolor i Malmö stad har till uppdrag att arbeta normkritiskt utifrån alla diskrimineringsgrunderna. Ansvarig Ledning, Samtliga anställda på skolan under stöd av kurator Datum när det ska vara klart Pågår under hela läsåret Delaktighet och inflytande Områden som berörs av åtgärden Demokratiska processer på skolan Mål och uppföljning Att alla elever oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder och socioekonomisk status på Lorensborgsskolan ska känna delaktighet och inflytande i skolans arbete och påverkan av skolmiljön. Åtgärd 1. Varje klasslärare skall arbeta aktivt för att klassråden ska vara välfungerande och återkommande. 2. Elevrådet skall hållas en gång i månaden, där beslut fattas kring vad eleverna framfört via klassråd och idélådan, som sedan implementeras tillbaka ut i klasserna. 3. En idélåda finns i huvudentrén där elever och föräldrar kan lämna förslag på saker de vill ska förbättras. Elevrådet ansvarar för att tömma den en gång i månaden. 4. Varje lärare skall arbeta aktivt för att alla elever ska känna sig trygga med att uttrycka sina åsikter på skolan. 5. Autismverksamheten och synverksamheten arbetar tillsammans med pedagogerna för att i så stor utsträckning som möjligt göra klassrumssituationen så tillgänglig som möjligt för eleverna, för att skapa optimal delaktighet i ordinarie undervisning. 6. Eleverna som tillhör förberedelseklass har studiestödsundervisning och deltar i stor utsträckning i ordinarie undervisning samt har undervisning i mindre grupper för att optimera språkutvecklingen, vilket leder till ökad delaktighet i undervisningen. Motivera åtgärd Upplevelsen av delaktighet och elevinflytande fortsätter att försämras på skolan. 16% av eleverna i årskurs 3-6 tycker inte att det känns bra att uttrycka vad de tycker på skolan. 10,5% i årskurs 1 och 2 upplever inte att eleverna kan vara med och bestämma på skolan. Att eleverna i så stor utsträckning på skolan upplever att lärarna inte lyssnar eller att eleverna känner att det är svårt att prata framför andra i klassrummet, är oroväckande och detta vill vi vända genom att arbeta för att skapa en tydlig demokratiskanda på skolan, där eleverna känner att deras åsikter är viktiga och att alla elever ska bli bemötta på ett positivt sätt, lyssnade till och bli respekterade för dem de är. Lorensborgsskolan är en skola med integrerad autism och synverksamhet, samt har förberedelseklass, där skolans uppdrag är att arbeta inkluderande och skapa en skola som är tillgänglig för alla elever på skolan. Ansvarig Rektor ansvarar för att eleverna inkluderas i ordinarieundervisning i så stor utsträckning som möjligt och vid behov anpassa undervisningen så att varje elev får förutsättningar till att tillgodogöra sig kunskap. Pedagogerna ansvarar för att göra lärandet tillgängligt för eleverna och att skapa ett tillåtande klassrumsklimat där alla elever får komma till tals. Klassläraren ansvarar för att avsätta tid och engagemang för klassråd. Elevrådsansvariga ansvarar för att elevernas åsikter kommer fram och att de är en del av skolans utveckling. Datum när det ska vara klart Pågår under hela läsåret Definitioner Diskriminering är när skolan på osakliga grunder behandlar en elev sämre än andra elever och behandlingen har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna: Kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Diskriminering kan ske genom skolans regler, rutiner eller då skolans personal diskriminerar en elev. Detta gäller även om eleven särbehandlas pga att eleven har en anhörig med koppling till en diskrimineringsgrund eller om någon felaktigt tror att eleven/familjemedlemmen har koppling till en diskrimineringsgrund. Enligt lagen finns det sex olika typer av diskriminering: Direkt diskriminering, indirekt diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier, instruktioner att diskriminera och bristande tillgänglighet. Skolan kan bli ersättningsskyldig till elev som blivit utsatt, om inte skolan har satt stopp för diskrimineringen. Direkt diskriminering är när en elev blir illa behandlad och det har en direkt koppling till någon diskrimineringsgrund. Det kan t.ex. vara att skolan inte tar emot en elev för att eleven har en funktionsnedsättning. Indirekt diskriminering är när skolan har en regel som gäller för alla men som missgynnar vissa elever mer än andra. Det kan t.ex. vara att skolan har förbud mot huvudbonad inomhus, vilket innebär att elever som bär huvudduk av religiösa skäl drabbas av denna regel. Trakasserier definieras i diskrimineringslagen som ett uppträdande som kränker en elevs värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna. Trakasserier kan ske mellan elev-elev samt mellan personal-elev. Kränkande behandling definieras i skollagen som ett uppträdande som kränker en elevs värdighet, men som inte har samband med någon diskrimineringsgrund. (Ex öknamn, elaka kommentarer såsom exempelvis "tjockis". Kränkande behandling kan ske mellan elev-elev samt mellan personal-elev. Mobbning är när trakasserier och kränkningar sker medvetet och vid upprepade tillfällen. Repressalier : är när skolan bestraffar eller behandlar en elev negativt på grund av att eleven eller dennes föräldrar har anmält diskriminering eller klagat på trakasserier/kränkande behandling. Detta är strikt förbjudet för skolan att göra. Diskrimineringsgrunder Etnisk tillhörighet: Nationellt eller etniskt ursprung. Funktionsnedsättning: Fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga funktionshinder. Kön: Biologiskt eller juridiskt kön. Intersexuella eller transsexuella omfattas också av denna diskrimineringsgrund. Könsöverskridande identitet eller uttryck: Personer som inte följer normen för hur man ska klä sig eller bete sig enligt könsrollerna (kvinna-kvinnlig / man-manlig). Religion eller annan trosuppfattning: Omfattar alla religiösa uttrycksformer, men inte politiska eller filosofiska synsätt. Sexuell läggning: Kan t.ex. vara hetero, homo eller bisexuell läggning. Ålder: Uppnådd livslängd. Det finns även anledning att ta upp ytterligare en grund som inte finns med i lagen men som ändå kan utgöra en grund som elever upplever sig diskriminerade utifrån. Socioekonomisk status: En persons sociala och ekonomiska situation eller bakgrund, som t.ex. ens bostadssituation, utbildningsnivå eller språknivå. Rutiner Att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling Personal som elever och föräldrar kan vända sig till Om du vill anmäla en diskriminering, trakassering och/eller kränkande behandling kan du göra det till den person som du känner dig trygg med eller till elevens mentor. Det går även bra att lämna anmälningar till skolans rektorer: Rektor Jenny Zander Jenny.Zander@malmo.se 040-34 33 42, Bitr.rektor Anna Cederpil. anna.cederpil@malmo.se 040-34 33 88 Bitr. rektor Åsa Andersson. Åsa.andersson1@malmo.se 040-34 33 68 Lorensborgsskolan har en Trygghetsgrupp som arbetar förebyggande och strukturerat för att eliminera alla former av diskriminering och kränkande behandling på skolan. Ansvarig för Trygghetsgruppen är skolans kurator. Trygghetsgruppen består av: Ann-Cherie Halldin (skolkurator F-6) ann-cherie.halldin@malmo.se 0709 – 49 92 33 Charlotta Rosing (skolsköterska F-6) charlotta.rosing@malmo.se Patrik Abramsson (gymnastiklärare) patrik.abramsson@malmo.se . Apostolos Giouftsis (lärare 4-6) apostolos.giouftsis@malmo.se . Fredrik Rosberg(lärare 1-3) fredrik.rosberg@malmo.se Ing-Marie Lindberg (lärare 1-3) ing-marie.lindberg@malmo.se Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av andra elever 1 . Om en lärare eller annan personal på skolan får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för trakasserier eller kränkande behandling (på skolan såväl som via nätet) skall en anmälan om kränkande behandling göras till skolans rektor via blanketterna ”Anmälan till huvudmannen enligt 6 kap. 10 § Skollagen” och "utredning-åtgärder". I "utredning-åtgärder" ska framgå vilken kontakt som hafts med dem inblandade samt om kränkningarna har upphört eller inte efter kontakten. 2 . Administratör Jessica Segerdahl ansvarar för att ärendet diarieförs och skickas vidare till Innerstadens utbildningschef och till nämndsekreteraren. 3 . Har den kränkande behandlingen inte upphört utan tenderar att övergå till mobbning kan Trygghetsgruppen kopplas in. 4 . Om kränkningarna inte upphör kallas elever tillsammans med vårdnadshavare till ett möte där ansvarig rektor, mentor och skolkurator deltar samt eventuellt andra viktiga aktörer i elevens tillvaro. En handlingsplan upprättas för att komma tillrätta med problematiken. 5 . Handlingsplanen följs upp i ett nytt samtal med elev, vårdnadshavare, mentor, rektor och kurator. Samtalet dokumenteras och bifogas övrig dokumentation. OBS! Vid allvarliga trakasserier/kränkningar kallar rektor de inblandade elevers vårdnadshavare direkt till ett möte tillsammans med mentor och skolkurator. Bedömning görs vid varje enskilt ärende om anmälan behöver göras till socialtjänsten, polisen eller annan instans. Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av personal 1. Om en lärare eller annan personal på skolan får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för trakasserier, diskriminering eller kränkande behandling (på skolan såväl som via nätet) av en vuxen på skolan skall en anmälan om kränkande behandling göras omgående (inom 24 h) till skolans rektor via blanketten ”Anmälan till huvudmannen enligt 6 kap. 10 § Skollagen” och "utredning-åtgärder". I "utredning-åtgärder" ska framgå vilken kontakt som hafts med de som varit inblandade (inklusive deras föräldrar) samt om kränkningarna har upphört eller inte efter kontakten. 2 . Rektor ansvarar för att ärendet diarieförs samt omgående skicka kopia till Innerstadens utbildningschef och till nämndsekreterare. Lärare eller skolkurator utreder inte detta ärende utan det är rektors ansvar att inom en vecka starta en utredning. 3 . Utifrån utredning beslutar rektor om vilka åtgärder som behöver vidtas. Vårdnadshavare informeras om vidtagna åtgärder samt vad utredningen visar. All dokumentation förs in i blanketten "utredning-åtgärder" och diarieförs på skolan. 4. En uppföljning sker efter 2 veckor för att försäkra sig om att den kränkande behandlingen har upphört. Obs! När det gäller diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling personal emellan hänvisas till "rutiner för medarbetare vid kränkande särbehandling" samt "rutiner för medarbetare vid våld och hot". Dessa ska finnas tillgängligt för samtliga arbetslag. Rutiner för uppföljning När det gäller elevärenden följs de upp enligt följande. Lärare eller skolkurator håller ett uppföljande samtal med eleven efter två veckor, för att försäkra sig om att den kränkande behandlingen har upphört. Har ärendet upphört följs det upp igen efter en månad för att försäkra sig om att kränkningen inte har återkommit. Ansvarsförhållande Rektor bär yttersta ansvaret för att skolan arbetar åtgärdande när skolan får kännedom om att en elev på något sätt utsatts för trakasserier, diskriminering eller kränkande behandling. Rektor ansvarar även för att utreda ärenden gällande kränkningar mellan personal-elev samt för att tydlig dokumentation sker i ärendet. Samtlig personal ansvarar för att skyndsamt göra en anmälan via blanketten "anmälan till huvudmannen enligt 6 kap 10§ skollagen" till rektor om de får kännedom om att ett barn utsatts för trakasserier, diskriminering eller kränkande behandling av annan elev eller vuxen på skolan. Anmälningsblanketten finns att hämta under fliken rutiner och sedan "rutiner vid kränkande behandling" i mapps. Lärarna ansvarar under skolkurators ledning för att utreda ärenden gällande trakasserier eller kränkande behandling, som sker mellan elev-elev. Jessica Segerdahl ansvarar för att diarieföra samtliga kränkningsärenden som anmälts till skolan, samt för att regelbundet skicka statistik avseende detta. |
Rutiner >